wszechświat
Autor: Kyle Dawson i Will Percival | dodano: 2021-05-25
Nowa mapa Wszechświata

Obraz milionów galaktyk obejmujący 11 mld lat kosmicznej historii pomaga rozwiązać niektóre z najważniejszych problemów kosmologii.

Jak napisał douglas adams w powieści Autostopem przez Galaktykę: „Kosmos jest wielki... Nie uwierzysz, jak niesamowicie, gigantycznie, oszałamiająco wielki”. My, jak wielu innych astronomów, przez całą karierę naukową tworzyliśmy mapy Wszechświata w możliwie największej skali, aby stwierdzić, jak duży jest naprawdę kosmos i w jaki sposób on działa.

Mapy, które tworzymy, mają kluczowe znaczenie dla badań procesów fizycznych, sterujących kosmiczną historią. 20 lipca 2020 roku powstała największa mapa kosmosu, jaką kiedykolwiek stworzono. Jest ona efektem 20-letniego projektu Cyfrowy Przegląd Nieba Sloana (Sloan Digital Sky Survey; SDSS) i obejmuje nasze najbliższe otoczenie, najdalsze zakątki Wszechświata i wszystko to, co jest pomiędzy. Ta trójwymiarowa mapa zawiera pozycje czterech milionów galaktyk, rozmieszczonych niczym drogowskazy na obszarze wielu miliardów lat świetlnych, i sięga w czasie do najwcześniejszych epok Wszechświata.

Z mapy wynika, że galaktyki nie są rozmieszczone losowo, ale skupiają się w struktury. W pewnych obszarach występują długie włókna i dwuwymiarowe ściany, zaś w innych mamy ciemne pustki zawierające niewiele galaktyk. Naukowcy uważają, że struktury te pojawiły się jeszcze przed narodzinami galaktyk, mniej niż miliard lat po Wielkim Wybuchu. Mając mapę tak wielkiego fragmentu kosmicznej historii, możemy zarejestrować powstawanie tych struktur i odkryć podstawowe prawa, które kierowały ich ewolucją. Nasz atlas galaktyk dostarcza kluczowych informacji pomagających zgłębić niektóre z największych zagadek fizyki, takich jak geometria Wszechświata albo natura ciemnej energii rozpędzającej ekspansję przestrzeni.

Ilustracja Mark Ross Studios

Więcej w miesięczniku „Świat Nauki" nr 06/2021 »
07/2021
Czerwiec
W 1982 r. Jean-Loup Chrétien na pokładzie Sojuza T-6 został pierwszym Francuzem w przestrzeni kosmicznej.
Czy wiesz, że Tadeusz Kościuszko wciąż się zakochiwał, nieszczęśliwie lokując swoje uczucia? Do czego posuwała się żona i muza Jana Matejki, by zmusić go do ulegania swoim zadziwiającym zachciankom? Dlaczego w krakowskim klasztorze karmelitanek więziono nieszczęsną Barbarę Ubryk?

Autor: Kyle Dawson i Will Percival | dodano: 2021-05-25