człowiek
Autor: Kate Wong | dodano: 2020-10-02

Ilustracja Pascal Blanchet

Jak Powstał Człowiek

Ze Skamieniałości I Genów Wyłania Się Złożona Historia Powstania Naszego Gatunku. Darwin Byłby Szczęśliwy.

W roku 1859, 14 lat po założeniu "Scientific American", Karol Darwin opublikował najważniejszą książkę naukową, jaką kiedykolwiek napisano. O powstawaniu gatunków zrewolucjonizowało nasze spojrzenie na świat przyrody. Rzucając wyzwanie wiktoriańskim przekonaniom, Darwin pokazywał, że gatunki nie są niezmienne i nie zostały stworzone - każdy z osobna - przez Boga. Życie na Ziemi, w całej swej zadziwiającej złożoności, wyłoniło się ze wspólnego przodka, poprzez selekcję (dobór) zmieniających się cech. Jednak pomimo całej błyskotliwości i intelektualnej sprawności Darwina w wyjaśnianiu pochodzenia mrówek i pancerników, nietoperzy i pąkli, jeden gatunek w tej wielkiej książce pozostaje wyraźnie na uboczu: jego własny. Na temat Homo sapiens Darwin rzucił jedynie od niechcenia na trzeciej stronie od końca: "Światło padnie na problem pochodzenia człowieka i jego historii" [O powstawaniu… Wydawnictwa UW, 2009]. To wszystko, co miał do przekazania na temat pochodzenia gatunku, który odmienił oblicze tej planety.

Więcej w miesięczniku „Świat Nauki" nr 10/2020 »
11/2020
W 1954 r. w Sylacauga (Alabama, USA) 31-letnia Ann Hodges została trafiona meteorytem. Jest to jedyny udokumentowany przypadek podobnego zdarzenia.

Autor: Kate Wong | dodano: 2020-10-02