wszechświat
Autor: Martin Rees | dodano: 2020-10-02
Nasze Miejsce We Wszechświecie

Ilustracja Maria Corte

W Jaki Sposób Astronomowie Odkrywali Kosmos, Który Okazał Się Znacznie Większy I Dziwniejszy, Niż Się Spodziewano.

W 1835 ROKU FRANCUSKI FILOZOF AUGUSTE COMTE stwierdził, że nikt nigdy się nie dowie, z czego zbudowane są gwiazdy. "Będziemy mogli wyznaczać ich kształty, odległości, rozmiary i ruchy - napisał - ale nigdy nie poznamy żadnego sposobu, aby zbadać ich skład chemiczny lub strukturę wewnętrzną, a tym samym naturę wszelkich zorganizowanych istot, które mogłyby żyć na ich powierzchni".
Odkrycia, jakich dokonano od tego czasu, z pewnością oszołomiłyby Comte’a. Dzisiaj wiemy, że Wszechświat jest znacznie większy i dziwniejszy, niż ktokolwiek przypuszczał. Nie tylko rozciąga się daleko poza Drogę Mleczną w postaci niezliczonej liczby innych galaktyk – co byłoby zaskoczeniem dla astronomów z XIX i początku XX wieku, dla których nasza Galaktyka stanowiła cały "Wszechświat - ale z każdym dniem szybciej się rozszerza. Obecnie z wielką dozą pewności możemy odtworzyć trwającą 13,8 mld lat kosmiczną historię, poczynając do momentu zaledwie jednej miliardowej sekundy po Wielkim Wybuchu. Astronomowie wyznaczyli tempo rozszerzania się Wszechświata, średnią gęstość jego głównych składników i inne kluczowe wartości z dokładnością do 1 lub 2%. Rozpracowali także prawa fizyki, którym podlega przestrzeń: ogólną teorię względności i mechanikę kwantową. Są one znacznie dziwniejsze niż znane wcześniej prawa fizyki klasycznej. Korzystając ze znajomości tych praw, przewidziano istnienie kosmicznych osobliwości, takich jak czarne dziury, gwiazdy neutronowe i fale grawitacyjne. Historia zdobywania wiedzy jest pełna przypadkowych odkryć, niespodzianek i upartych naukowców dążących do celów, które inni uważali za nieosiągalne.

Więcej w miesięczniku „Świat Nauki" nr 10/2020 »
11/2020
W 1954 r. w Sylacauga (Alabama, USA) 31-letnia Ann Hodges została trafiona meteorytem. Jest to jedyny udokumentowany przypadek podobnego zdarzenia.
Nie tylko tabliczka mnożenia, ale i dzielenia może sama wchodzić do głowy! Pomogą w tym zabawne, wpadające w ucho wierszyki, które pozostają w głowach uczniów. Dzięki błyskotliwym skojarzeniom pozwalają łatwo i bez wysiłku nie tylko nauczyć się tabliczki dzielenia w zakresie do 100, ale także zrozumieć, czym jest dzielenie i dlaczego nie musi sprawiać najmniejszych kłopotów.

Autor: Martin Rees | dodano: 2020-10-02