książki
Autor: John Gribbin | dodano: 2020-06-17
Sześć niemożliwych rzeczy. Kwanty ukojenia i tajemnice subatomowego świata

Wszystko, co chcesz wiedzieć o mechanice kwantowej, ale nie masz kogo zapytać.

Fizyka kwantowa jest dziwna. Reguły świata kwantowego, według których działa świat na poziomie atomów i cząstek subatomowych, nie są tymi samymi regułami, które obowiązują w dobrze znanym nam świecie codziennych doświadczeń - regułami, które kojarzymy ze zdrowym rozsądkiem.
Reguły kwantowe mówią nam, że kot może być jednocześnie żywy i martwy, a cząstka materii może być równocześnie w dwóch różnych miejscach. I ku wielkiej rozpaczy wielu fizyków, nie wspominając o zwykłych śmiertelnikach, nikt nie jest w stanie podać zdroworozsądkowego wyjaśnienia, jak to się dzieje.
Gdzie szukać ukojenia, gdy rozum zawodzi?
Ukojenia szuka się przede wszystkim w różnych interpretacjach mechaniki kwantowej. Każda z nich jest czymś w rodzaju quantum of solace, kwantu ukojenia - sposobu na to, by kwantowa rzeczywistość stała się dla nas zrozumiała. W swojej książce, John Gribbin przedstawia ich pół tuzina.
Oto sześć możliwych wyjaśnień, dlaczego fizyka kwantowa jest taka dziwna.

John Gribbin, absolwent astrofizyki na Uniwersytecie w Cambridge, to jeden z najwybitniejszych współczesnych pisarzy popularnonaukowych, autor bestsellerów, m.in. "Skąd się wziął kot Schrödingera", "Prawda ostateczna" i szeregu innych książek opowiadających w prosty sposób o kosmologii czy mechanice kwantowej. Słynie ze zdolności prostego wyjaśniania złożonych zagadnień. Twierdzi, że w twórczości pisarskiej stawia sobie za cel dzielenie się z czytelnikami swoim zachwytem nad osobliwościami Wszechświata.

09/2021

W 1889 r. urodził się Martin Heidegger, niemiecki filozof, autor dzieła Bycie i czas (Sein und Zeit).
Czy wiesz, że Tadeusz Kościuszko wciąż się zakochiwał, nieszczęśliwie lokując swoje uczucia? Do czego posuwała się żona i muza Jana Matejki, by zmusić go do ulegania swoim zadziwiającym zachciankom? Dlaczego w krakowskim klasztorze karmelitanek więziono nieszczęsną Barbarę Ubryk?

Autor: John Gribbin | dodano: 2020-06-17
Sześć niemożliwych rzeczy. Kwanty ukojenia i tajemnice subatomowego świata

Wszystko, co chcesz wiedzieć o mechanice kwantowej, ale nie masz kogo zapytać.

Gdzie szukać ukojenia, gdy rozum zawodzi?
Oto sześć możliwych wyjaśnień, dlaczego fizyka kwantowa jest taka dziwna.