ziemia
Autor: Frank Wilczek | dodano: 2019-11-26
Kryształy czasowe

Ilustracja Mark Ross Studio

Zadziwiające nowe stany materii nazywane kryształami czasowymi mają taką samą symetrię w czasie, jak zwykłe kryształy w przestrzeni

Kryształy to najbardziej uporządkowana substancja w przyrodzie. W ich wnętrzu atomy i cząsteczki tworzą regularne, powtarzające się struktury, które nadają ciałom stałym trwałość, sztywność, a czasem również piękny wygląd.

Kryształy fascynowały ludzi jeszcze przed narodzinami współczesnej nauki i często były uznawane za klejnoty. W XIX wieku naukowcy zdołali sklasyfikować różne typy kryształów oraz wyjaśnić ich oddziaływanie ze światłem, co przyniosło ważne osiągnięcia w dziedzinie matematyki i fizyki. Następnie, już w XX wieku, badania właściwości kwantowych elektronów w kryształach doprowadziły do wynalezienia przyrządów półprzewodnikowych, a w końcu do pojawienia się smartfonów i Internetu.

Kolejny etap poznawania kryształów właśnie trwa i jest konsekwencją stworzonej przez Alberta Ein­steina teorii względności, która mówi, że przestrzeń i czas są ze sobą ściśle związane, a wręcz stanowią jedną całość. Dlatego naturalne jest badanie, czy struktury zależne od czasu będą mieć właściwości analogiczne do zwykłych kryształów przestrzennych. Poszukując odpowiedzi na to pytanie, odkryliśmy „kryształy czasowe”. Nowy byt wraz ze stale poszerzającą się grupą nowych materiałów, do której należy go zaliczyć, umożliwił dokonanie ekscytujących spostrzeżeń w dziedzinie fizyki i w perspektywie daje nadzieję na niezwykłe zastosowania, w tym zegary dokładniejsze od jakichkolwiek istniejących przyrządów tego typu.

Więcej w miesięczniku „Świat Nauki" nr 12,/201 »
12/2019

Pierwsza ekspedycja prowadzona przez Roalda Amundsena osiągnęła biegun południowy.
Michael Hebb to współtwórca popularnego na Zachodzie ruchu, w ramach którego ludzie, znajomi lub nieznajomi, spotykają się przy stole, by porozmawiać o śmierci. Tak jak o życiu, normalnie. Gdybyś mógł przedłużyć swoje życie, to o jak długo? Jak wygląda dobra śmierć? Jak chciałbyś być wspominany?

Autor: Frank Wilczek | dodano: 2019-11-26