wszechświat
Autor: Erica Jawin | dodano: 2019-07-25
Łupy Apollo

Skały księżycowe dostarczone na Ziemię przez astronautów z programu Apollo gruntownie odmieniły naszą wiedzę nie tylko o Księżycu, ale i o całym Układzie Słonecznym. Chęć pozyskania większej ich ilości jest jednym z głównych powodów, byśmy powrócili na Księżyc.

Misje apollo są gloryfikowane przede wszystkim za to, że ludzka stopa stanęła na Księżycu, lecz ich najważniejszy wkład do nauki jest reprezentowany przez kolekcję skał, które astronauci ze sobą przywieźli. Nazwać te 382 kg kamieni i regolitu (gruba warstwa drobnych odłamków skalnych i pyłu pokrywająca powierzchnię Księżyca i innych globów skalistych) bezcennym skarbem to mało powiedziane. Badanie tych próbek w ziemskich laboratoriach przyczyniło się do powstania współczesnej planetologii i dało nam zasadniczy wgląd w procesy geologiczne zachodzące na wszystkich ciałach planetarnych.

Urodziłam się zbyt późno, aby na bieżąco śledzić wyprawę Apollo 11, ale moje życie i kariera naukowa jako planetologa zostały bezpośrednio ukształtowane przez próbki gruntu księżycowego pobrane przez sześć misji, które wylądowały na Księżycu. Na przykład niektóre moje badania dotyczą pozostałości erupcji wulkanów na powierzchni Księżyca. Dane, które wykorzystałam do swoich eksperymentów, zostały uzyskane bezpośrednio na powierzchni Księżyca przez astronautów z Apollo 15 i Apollo 17. Kolejne dane zebrały sondy orbitalne, które zbudowano, wykorzystując informacje naukowe i techniczne zdobyte dzięki misjom Apollo.

Według Ryana Zeiglera, kustosza kolekcji próbek dostarczonych przez misje Apollo, w ciągu ostatnich 50 lat NASA otrzymała 3190 indywidualnych dezyderatów o udostępnienie do badań próbek gruntu księżycowego od ponad 500 naukowców z ponad 15 krajów. Przez dziesięciolecia, mówi Zeigler, agencja rozprowadziła ponad 50 000 unikatowych próbek, a aktualnie ponad 8000 jest analizowanych przez 145 badaczy z rozmaitych dziedzin, jak astronomia, biologia, chemia, inżynieria, materiałoznawstwo, medycyna i geologia. Skały księżycowe zrewolucjonizowały naszą wiedzę przede wszystkim w zakresie trzech ważnych kwestii – struktury księżycowej powierzchni, pochodzenia Księżyca oraz ewolucji Układu Słonecznego.

Więcej w miesięczniku „Świat Nauki" nr 08/2019 »
08/2019
W 1945 r. amerykański fizyk Harry Daghlian został śmiertelnie napromieniowany podczas przeprowadzania doświadczenia w laboratorium atomowym w Los Alamos w stanie Nowy Meksyk.
Dlaczego pobudka budzikiem szkodzi? Jak tańczą cząsteczki w porannej kawie? Czy smażąc jajecznicę na śniadanie, wzbogacamy ją o fluor? Tyle pytań, a jeszcze nawet nie wyszliśmy z domu!

Autor: Erica Jawin | dodano: 2019-07-25