wszechświat
Autor: Shannon Hall | dodano: 2019-02-22
Piasek z gwiezdnego pyłu

Krzemionka może powstawać w wybuchających gwiazdach.

Astronomowie od dawna twierdzą, że określenie „jesteśmy gwiezdnym pyłem” to coś więcej niż li tylko figura retoryczna. Dzięki uzyskanym ostatnio danym być może da się dopisać kolejny wers.

W znajdujących się w obrębie Drogi Mlecznej dwóch pozostałościach po supernowych odkryto pył zbudowany z krzemionki – powszechnego składnika wnętrza Ziemi, piaszczystych plaż, betonu, szkła, a nawet telefonów komórkowych. Wyniki obserwacji, które opublikowano w październiku ubiegłego roku w czasopiśmie Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, dostarczyły pierwszego dowodu, że krzemionka powstaje w trakcie wybuchów gwiazd.

„Stwierdzenie, że materiał powszechnie występujący na Ziemi tworzy się podczas najgwałtowniejszych eksplozji we Wszechświecie, jest bardzo ważne – mówi współautorka badań Haley Gomez, która pracuje na Cardiff University w Walii. – Ma związek z historią Wszechświata”.

Astronomowie od dawna zastanawiali się, w jaki sposób powstaje pył kosmiczny, który może być zbudowany na przykład z krzemianów, węgla lub żelaza. Początkowo sądzono, że tworzy się, gdy gwiazdy podobne do Słońca osiągają starość i wyrzucają z siebie silne wiatry gwiazdowe. Zawarte w nich gazy miałyby ulegać kondensacji w ziarna pyłu w procesie przypominającym powstawanie płatków śniegu w chłodnej atmosferze. Obserwatorzy wykryli jednak pył w odległych galaktykach, które widzimy tak, jak wyglądały niedługo po Wielkim Wybuchu, czyli w momencie, gdy gwiazdy podobne do Słońca nie mogły jeszcze wyewoluować. A zatem źródło tamtejszego pyłu musiało być inne.

Naukowcy wysunęli przypuszczenie, że niedługo po powstaniu Wszechświata pył tworzył się w wybuchach supernowych, ale dopiero niedawno wykryto go w garstce pobliskich pozostałości po supernowych. Astronom Mikako Matsuura, która również pracuje w Cardiff, ale nie brała udziału w badaniach, chciałaby uzyskać dalsze dowody.

Jeżeli okaże się, że pył w istniejących w mło­­­­dym Wszechświecie pozostałościach po supernowych również zawiera krzemiany, pierwsze planety mogły przypominać naszą bladoniebieską kropkę. Gomez mówi, że „bardzo ciekawy jest fakt, iż planety podobne do Ziemi mogły powstawać w tak wczesnej fazie Wszechświata. Nie potrzeba na to 13 mld lat.”

Więcej w miesięczniku „Świat Nauki" nr 03/2019 »
07/2019
W 1967 r. na Księżycu rozbiła się amerykańska sonda Surveyor 4.
"Nie jestem aniołem i nie będę nim, dopóki umrę. Będę sobą" - mawiała angielska poetka i pisarka Charlotte Brontë. Pod tą frazą mogłyby się podpisać bohaterki tej książki. Wybrały cel i przez całe życie uparcie do niego dążyły. Celem tym była wolność i niezależność.

Autor: Shannon Hall | dodano: 2019-02-22
Piasek z gwiezdnego pyłu

Krzemionka może powstawać w wybuchających gwiazdach.