ziemia
Autor: Tien Nguyen | dodano: 2017-04-27
Walka o zdrowsze powietrze

Nowy rodzaj siatek okiennych z nanowłóknami zdolnymi wychwytywać zanieczyszczenia być może ułatwi oddychanie duszącym się od smogu mieszkańcom miast. Włókna wytwarzane z polimeru zawierającego azot nakłada się na siatkę w procesie zwanym „blow spinning”. Jego istotą jest zastosowanie odpowiedniego układu dysz, który sprawia, że kropelka rozpylanego polimeru ulega silnemu rozciągnięciu, zmieniając się we włókna tworzące cienką warstwę na podłożu.

Naukowcy ze Stanford University i Uniwersytetu Tsinghua w Pekinie poinformowali niedawno w artykule opublikowanym w Nano Letters, że opracowali nowy rodzaj polimerów, które można nakładać wspomnianą techniką (służą powszechnie do wytwarzania gumowych rękawiczek i namiotów), zdolnych wychwycić nawet 90% niebezpiecznych osadzających się w płucach drobin swobodnie przechodzących przez zwykłe siatki. Nano­włókna absorbujące zanieczyszczenia napylano na siatkę nylonową przesuwającą się z prędkością prawie metra na minutę. Badacze osadzali również włókna na siatce metalizowanej, co pozwalało ścierać warstwę, która zaabsorbowała już zanieczyszczenia.

Podczas trwającego 12 godzin eksperymentu przeprowadzonego w rzeczywistych warunkach w Pekinie przy nieprzejrzystym powietrzu stwierdzono, że siatka okienna pokryta włóknami z tworzywa zwanego poli­akrylonitrylem zdołała zatrzymać 90% drobin pyłu, który może powodować raka płuc oraz choroby serca. Wygląda więc na to, że będzie już można zaczerpnąć świeższego powietrza.

Więcej w miesięczniku „Świat Nauki" nr 05/2017 »
12/2019
W 1612 r. niemiecki astronom Simon Marius sporządził pierwszy opis Galaktyki Andromedy (M31), bazujący na obserwacjach przez teleskop.
Michael Hebb to współtwórca popularnego na Zachodzie ruchu, w ramach którego ludzie, znajomi lub nieznajomi, spotykają się przy stole, by porozmawiać o śmierci. Tak jak o życiu, normalnie. Gdybyś mógł przedłużyć swoje życie, to o jak długo? Jak wygląda dobra śmierć? Jak chciałbyś być wspominany?

Autor: Tien Nguyen | dodano: 2017-04-27