nauki ścisłe
dodano: 2016-01-26
Dziecko na drodze

„Zanim wejdziesz na jezdnię, rozejrzyj się uważnie!” „Spójrz w lewo, potem w prawo i znów w lewo!” Te wskazówki na temat bezpiecznego przechodzenia przez ulicę znane są od pokoleń w różnych kulturach. Pomimo to wypadki drogowe pozostają jednymi z najczęstszych przyczyn urazów ciała i śmierci dzieci na świecie. W Unii Europejskiej odsetek zgonów wśród pieszych jest wyższy w przypadku dzieci poniżej 14 roku życia niż osób z jakiekolwiek innej grupy wiekowej, wyjąwszy ludzi w podeszłym wieku; w USA spośród dzieci zabitych przez auta niemal jedna czwarta to piesi. Szczególnie zatrważające dane pochodzą z Izraela, gdzie wypadki śmiertelne z udziałem dzieci stanowią 20% zgonów wśród pieszych.
Badania wykazały, że dzieci mają mniejsze doświadczenie niż dorośli w rozpoznawaniu zagrożeń na drodze. Anat Meir, wykładająca inżynierię przemysłową i zarządzanie na Ben-Gurion University of the Negev i Holon Institute of Technology w Izraelu, postanowiła ustalić, jakiego typu zachowania prowadzą do wypadków, i opracować działania korygujące.

Realizując swój projekt, korzystała z możliwości oferowanych przez wirtualną rzeczywistość, aby nie narazić uczestników eksperymentu na zagrożenie. W 2013 roku Meir i jej współpracownicy stworzyli symulację 18 typowych ulic w Izraelu i wykorzystali urządzenia do śledzenia ruchu gałki ocznej (eye trackers), by sprawdzić, jak 46 dorosłych i dzieci (w wieku od siedmiu do 13 lat) ocenia warunki sprzyjające bezpiecznemu przechodzeniu przez ulicę. Okazało się, że 7–9-letnie dzieci charakteryzuje najmniejsza ostrożność przy przekraczaniu jezdni – zwykle bez wahania wchodziły na wirtualną drogę, nawet wówczas, gdy ich pole widzenia było ograniczone. „Przyglądający się temu rodzice reagowali: ‘Nie mogę uwierzyć, że moje dziecko w tym momencie weszło na ulicę!’ – opowiada Meir. – Ten eksperyment otworzył dorosłym oczy na to, jak ich pociechy radzą sobie w takiej sytuacji”. Starsze dzieci nie wypadły o wiele lepiej, choć przyczyny słabego wyniku były inne. Często zwlekały z decyzją, zbyt długo stojąc na krawężniku – co wskazuje na to, że w mniejszym stopniu niż dorośli potrafią odróżnić bezpieczne sytuacje od ryzykownych – a z rozmów z nimi wynikało, że nie rozumieją, jaki wpływ na bezpieczeństwo w trakcie przechodzenia przez ulicę mają czynniki takie, jak prędkość samochodu i pole widzenia.

Wydaje się, że określone działania mają wpływ na poprawę bezpieczeństwa dzieci na drodze. W najnowszym badaniu przeprowadzonym przez Meir, opisanym w Accident Analysis & Prevention, 24 dzieci w wieku od siedmiu do dziewięciu lat przeszło 40-minutowe szkolenie z zakresu identyfikacji zagrożeń. Następnie te, które uczestniczyły w kursie, i te z grupy kontrolnej wzięły udział w wirtualnym zadaniu polegającym na przechodzeniu przez ulicę. Gdy porównano ich wyniki, okazało się, że dzieci, które otrzymały wskazówki dotyczące zasad bezpieczeństwa na drodze, znacznie lepiej radziły sobie z przechodzeniem przez jezdnię niż uczestnicy grupy kontrolnej. Umiejętności dzieci z pierwszej grupy były w tym zakresie niemal tak duże, jak dorosłych.
Obecnie Meir i decydenci zastanawiają się, jak wykorzystać wyniki tych badań w realnym świecie. „Uzyskane wnioski są ważne, ponieważ nie można opracowywać planu działań, nie rozumiejąc problemu – mówi Joseph Kearney, profesor informatyki i prodziekan ds. badań i infrastruktury na University of Iowa, który nie uczestniczył w projekcie. – Teraz w gestii osób, które stąpają twardo po ziemi, pozostaje decyzja, jak mają wyglądać programy szkoleniowe dla dzieci i rodziców uczące dobrych nawyków związanych z przechodzeniem przez ulicę”.
Rachel Nuwer

Więcej w miesięczniku „Świat Nauki" nr 02/2016 »
Drukuj »
Ten artykuł nie został jeszcze skomentowany.
Aktualne numery
12/2018
10/2017 - specjalny
Kalendarium
Grudzień
12
W 1901 r.  Guglielmo Marconi przeprowadził pierwszą transmisję radriową przez Atlantyk.
Warto przeczytać

Skąd się wzięliśmy? Jak to się wszystko zaczęło? To najbardziej fundamentalne pytania we wszechświecie.


Logowanie

Nazwa użytkownika

Hasło

dodano: 2016-01-26
Dziecko na drodze

„Zanim wejdziesz na jezdnię, rozejrzyj się uważnie!” „Spójrz w lewo, potem w prawo i znów w lewo!” Te wskazówki na temat bezpiecznego przechodzenia przez ulicę znane są od pokoleń w różnych kulturach. Pomimo to wypadki drogowe pozostają jednymi z najczęstszych przyczyn urazów ciała i śmierci dzieci na świecie. W Unii Europejskiej odsetek zgonów wśród pieszych jest wyższy w przypadku dzieci poniżej 14 roku życia niż osób z jakiekolwiek innej grupy wiekowej, wyjąwszy ludzi w podeszłym wieku; w USA spośród dzieci zabitych przez auta niemal jedna czwarta to piesi. Szczególnie zatrważające dane pochodzą z Izraela, gdzie wypadki śmiertelne z udziałem dzieci stanowią 20% zgonów wśród pieszych.
Badania wykazały, że dzieci mają mniejsze doświadczenie niż dorośli w rozpoznawaniu zagrożeń na drodze. Anat Meir, wykładająca inżynierię przemysłową i zarządzanie na Ben-Gurion University of the Negev i Holon Institute of Technology w Izraelu, postanowiła ustalić, jakiego typu zachowania prowadzą do wypadków, i opracować działania korygujące.

Realizując swój projekt, korzystała z możliwości oferowanych przez wirtualną rzeczywistość, aby nie narazić uczestników eksperymentu na zagrożenie. W 2013 roku Meir i jej współpracownicy stworzyli symulację 18 typowych ulic w Izraelu i wykorzystali urządzenia do śledzenia ruchu gałki ocznej (eye trackers), by sprawdzić, jak 46 dorosłych i dzieci (w wieku od siedmiu do 13 lat) ocenia warunki sprzyjające bezpiecznemu przechodzeniu przez ulicę. Okazało się, że 7–9-letnie dzieci charakteryzuje najmniejsza ostrożność przy przekraczaniu jezdni – zwykle bez wahania wchodziły na wirtualną drogę, nawet wówczas, gdy ich pole widzenia było ograniczone. „Przyglądający się temu rodzice reagowali: ‘Nie mogę uwierzyć, że moje dziecko w tym momencie weszło na ulicę!’ – opowiada Meir. – Ten eksperyment otworzył dorosłym oczy na to, jak ich pociechy radzą sobie w takiej sytuacji”. Starsze dzieci nie wypadły o wiele lepiej, choć przyczyny słabego wyniku były inne. Często zwlekały z decyzją, zbyt długo stojąc na krawężniku – co wskazuje na to, że w mniejszym stopniu niż dorośli potrafią odróżnić bezpieczne sytuacje od ryzykownych – a z rozmów z nimi wynikało, że nie rozumieją, jaki wpływ na bezpieczeństwo w trakcie przechodzenia przez ulicę mają czynniki takie, jak prędkość samochodu i pole widzenia.

Wydaje się, że określone działania mają wpływ na poprawę bezpieczeństwa dzieci na drodze. W najnowszym badaniu przeprowadzonym przez Meir, opisanym w Accident Analysis & Prevention, 24 dzieci w wieku od siedmiu do dziewięciu lat przeszło 40-minutowe szkolenie z zakresu identyfikacji zagrożeń. Następnie te, które uczestniczyły w kursie, i te z grupy kontrolnej wzięły udział w wirtualnym zadaniu polegającym na przechodzeniu przez ulicę. Gdy porównano ich wyniki, okazało się, że dzieci, które otrzymały wskazówki dotyczące zasad bezpieczeństwa na drodze, znacznie lepiej radziły sobie z przechodzeniem przez jezdnię niż uczestnicy grupy kontrolnej. Umiejętności dzieci z pierwszej grupy były w tym zakresie niemal tak duże, jak dorosłych.
Obecnie Meir i decydenci zastanawiają się, jak wykorzystać wyniki tych badań w realnym świecie. „Uzyskane wnioski są ważne, ponieważ nie można opracowywać planu działań, nie rozumiejąc problemu – mówi Joseph Kearney, profesor informatyki i prodziekan ds. badań i infrastruktury na University of Iowa, który nie uczestniczył w projekcie. – Teraz w gestii osób, które stąpają twardo po ziemi, pozostaje decyzja, jak mają wyglądać programy szkoleniowe dla dzieci i rodziców uczące dobrych nawyków związanych z przechodzeniem przez ulicę”.
Rachel Nuwer