Świat Nauki 01/2022
W numerze m.in.:

ASTRONOMIA Kosmiczne kolizje Nowe odkrycia dotyczące zderzeń galaktyk pokazują przyszłość Drogi Mlecznej. Aaron S. Evans i Lee Armus

RAPORT SPECJALNY 10 najbardziej obiecujących innowacji 2021 Odpowiedzi na najważniejsze wyzwania społeczne – zwłaszcza dotyczące zmian klimatycznych. Redakcja „Scientific American” we współpracy ze Światowym Forum Ekonomicznym

KOSMICZNA POGODA Groźba słonecznych rozbłysków Niszczycielskie burze geomagnetyczne mogą zdarzać się częściej, niż do tej pory sądzono. Może to mieć złowrogie konsekwencje dla uzależnionego od energii elektrycznej świata. Jonathan O’Callaghan

Pełny spis treści

ASTRONOMIA

Kosmiczne kolizje

Nowe odkrycia dotyczące zderzeń galaktyk pokazują przyszłość Drogi Mlecznej.

Aaron S. Evans i Lee Armus

RAPORT SPECJALNY

10 najbardziej obiecujących innowacji 2021

Redakcja „Scientific American” we współpracy ze Światowym Forum Ekonomicznym

KOSMICZNA POGODA

Groźba słonecznych rozbłysków

Jonathan O’Callaghan

TECHNIKA

Inwigilacja emocji

Sztuczna inteligencja jest coraz częściej wykorzystywana do analizy stanów emocjonalnych kandydatów do pracy oraz osób przebywających w miejscach publicznych. Programy takie niekoniecznie są jednak bezstronne.

John McQuaid

PRYMATOLOGIA

Tajemnice świętych małp

Badania żyjących i zmumifikowanych pawianów pokazują, dlaczego dawni Egipcjanie czcili te dokuczliwe zwierzęta, i pozwalają ustalić prawdopodobne położenie legendarnego królestwa.

Nathaniel J. Dominy

FIZYKA TEORETYCZNA

Sztuczny fizyk

System uczenia maszynowego czyni zdumiewające postępy w wyjaśnianiu eksperymentów z zakresu fizyki kwantowej.

Anil Ananthaswamy

OCHRONA PRZYRODY

Kuguary z Los Angeles

Żyjące w górach Santa Monica pumy płowe (kuguary) przez tak długi czas kojarzyły się wsobnie, że zaczynają pojawiać się u nich objawy wad genetycznych. Przygotowywany obecnie niezwykle ambitny program wymieszania ich genów być może pozwoli je uratować.

Craig Pittman

— Wokół nauki

Zadbajmy o zdrowie psychiczne

Redakcja „Scientific American”

— Forum

COVID-owe doświadczenia mogą pomóc pokonać AIDS

Emily Rymland

— Ex libris

— Faktograf

Wędrówki mamutów

Tess Joose, Beth Zaiken i Jen Christiansen

— Z archiwum „Scientific American”

Półpłynny Księżyc? — Z radarem przez mgłę — Bezwartościowe śmieci — Góry azbestu — Jak zmusić do szczepień — Ręczne znieczulenie

01/2022
W 1895 r. norweski naukowiec Carsten Borchgrevink jako pierwszy człowiek wylądował na Antarktydzie
Czy wiesz, że wszyscy mężczyźni zaczynają życie jako kobiety? A może fakt, że skóra chroni nas przed wyparowaniem, to dla ciebie żadna nowość? Nawet jeśli tak jest, książka "100 rzeczy, których nie wiesz o swoim ciele" i tak będzie cię nieustannie zaskakiwać.