Świat Nauki 07/2021
W numerze m.in.:
EPIDEMIOLOGIA Śmiertelnie groźne królestwo
Grzyby, które rocznie zabijają 1,6 mln osób, wysuwają się na czoło wśród najbardziej śmiercionośnych mikroorganizmów na naszej planecie – a my nie bardzo wiemy, jak je powstrzymać. Maryn McKenna

PLANETOLOGIA Ochronić Ziemię
Naukowcy właśnie stracili jedno z najlepszych urządzeń do wykrywania potencjalnie niebezpiecznych planetoid. Co będzie dalej? Sarah Scoles

ZMIANY KLIMATU Polarny tygiel
Ocieplający się klimat odmienia życie położonego skrajnie na północ miasteczka. Gloria Dickie
Pełny spis treści

CHOROBY ZAKAŹNE
Śmiertelnie groźne królestwo Grzyby, które rocznie zabijają 1,6 mln osób, wysuwają się na czoło wśród najbardziej śmiercionośnych mikroorganizmów na naszej planecie – a my nie bardzo wiemy, jak je powstrzymać. Maryn McKenna

PLANETOLOGIA
Ochronić Ziemię Naukowcy właśnie stracili jedno z najlepszych urządzeń do wykrywania potencjalnie niebezpiecznych planetoid. Co będzie dalej? Sarah Scoles

ZMIANY KLIMATU
Polarny tygiel Ocieplający się klimat odmienia życie położonego skrajnie na północ miasteczka. Gloria Dickie

BIOLOGIA
Cykadzie gody Wielki Wyrój Wschodni kończy swój kolejny 17-letni cykl. Kate Wong

KOGNITYWISTYKA ZWIERZĄT
Czy delfiny poruszają się asymetrycznie? Badania nad obrotami, zwrotami i piruetami delfinów wpędziły naukowców w pułapkę własnej percepcji. Kelly Jaakkola

ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ
Można inaczej Zawarcie trwałego pokoju z ziemską biosferą wymaga budowy społeczeństw i wzajemnych relacji, których głównym celem będzie poprawa jakości życia – ludzi i nieludzi. Ashish Kothari

MIKROBIOLOGIA
Drobnoustroje budzą się po 100 mln lat Pojawia się coraz więcej przesłanek, że bakterie mogą być w rzeczywistości nieśmiertelne. Jennifer Frazer

Wokół nauki: Postpandemiczne nawyki Redakcja Scientific American

Skaner: Czyja to kość? * Żyjący detektor. * Mózg na siłowni. * Kości z próbówki. * Już nie trzeba kłuć. * Piękno glonów.

Zdrowie: „Stronnicze” narzędzia Claudia Wallis

Umysł giętki: Tabuny na polach Marek Penszko

Forum: Niesprawiedliwe podejrzenia wobec naukowców azjatyckiego pochodzenia Alicia Lai

Faktograf: Nowa ostateczna granica Katie Peek

Obserwacje: Dlaczego republikanie nie ufają nauce Naomi Oreskes

Warto wiedzieć

Z archiwum Scientific American

12/2021
W 1971 r. radzicecka sonda Mars 3 jako pierwsza wylądowała na powierzchni Czerwonej Planety.
Nie tylko tabliczka mnożenia, ale i dzielenia może sama wchodzić do głowy! Pomogą w tym zabawne, wpadające w ucho wierszyki, które pozostają w głowach uczniów. Dzięki błyskotliwym skojarzeniom pozwalają łatwo i bez wysiłku nie tylko nauczyć się tabliczki dzielenia w zakresie do 100, ale także zrozumieć, czym jest dzielenie i dlaczego nie musi sprawiać najmniejszych kłopotów.