Świat Nauki 06/2021
W numerze m.in.:
ANTROPOLOGIA: Zdobywanie Ameryki
Zasiedlenie obu Ameryk było procesem bardziej złożonym, niż sądziliśmy, i wiązało się zarówno z izolacją, jak i łączeniem wielu populacji w ciągu dziesiątków tysięcy lat.

ASTROFIZYKA: Nowa mapa Wszechświata
Obraz milionów galaktyk obejmujący 11 mld lat kosmicznej historii pomaga rozwiązać niektóre z najważniejszych problemów kosmologii.

NEURONAUKI: Luki w tarczy
Nieszczelności w ochronnym filtrze, który określa się jako barierę krew-mózg, mogą prowadzić do choroby Alzheimera i demencji innych typów. Zniwelowanie skutków nieszczelności sprawia, że mózgi starzejących się zwierząt znowu wyglądają młodo i zdrowo.
Pełny spis treści

ANTROPOLOGIA
Zdobywanie Ameryki

Zasiedlenie obu Ameryk było procesem znacznie bardziej złożonym, niż sądziliśmy, i wiązało się zarówno z izolacją, jak i łączeniem wielu populacji w ciągu dziesiątków tysięcy lat.
Jennifer Raff

ASTROFIZYKA
Nowa mapa Wszechświata

Kyle Dawson i Will Percival

NEURONAUKI
Luki w tarczy

Daniela Kaufer i Alon Friedman

ASTRONOMIA
Ostrzej widzieć

Narzędzie stworzone dla astronomii znajduje zastosowanie w walce z kosmicznymi śmieciami i kryptografii kwantowej.
Tony Travouillon, Céline D’Orgeville i Francis Bennet

OCHRONA PRZYRODY
Koktajl dla koralowca

Czy probiotyki mogą uratować rafy koralowe od zagłady?
Elizabeth Svoboda

KOGNITYWISTYKA
Wiek możliwości

Neuronaukowcy i psycholodzy coraz lepiej rozumieją, jak funkcjonuje ludzki mózg w okresie dorastania, a ich badania mogą przynieść realne korzyści dla edukacji i zdrowia psychicznego.
Lydia Denworth

MATEMATYKA
Sztuka tablicowa

Projekt fotograficzny ujawnia piękno topologii, geometrii i teorii matematycznych.
Clara Moskowitz

Wokół nauki
Problem z ustalaniem przyczyn śmierci

Redakcja Scientific American

Skaner
Tajemnice mórz Tytana * Komputerowy model lasu. * Co upośledza zapamiętywanie * Skoro wszyscy, to mogę i ja… * Błoto zamiast lawy

Zdrowie
Badania metodą prób bez błędów

Claudia Wallis

Umysł giętki
Konkatenacje

Marek Penszko

Forum
Zmienić nazwę James Webb Space Telescope

Chanda Prescod-Weinstein, Sarah Tuttle, Lucianne Walkowicz i Brian Nord

Faktograf
Hormonalne pory roku

Mark Fischetti i Jen Christiansen

Obserwacje
Dlaczego coś jest „trudne”?
Naomi Oreskes

Warto wiedzieć

Z archiwum Scientific American

07/2021
Czerwiec
W 1938 r. w pobliżu miejscowości Chicora (Pensylwania) na wysokości 20 km eksplodował meteoryt o masie ok. 450 ton.
Nie tylko tabliczka mnożenia, ale i dzielenia może sama wchodzić do głowy! Pomogą w tym zabawne, wpadające w ucho wierszyki, które pozostają w głowach uczniów. Dzięki błyskotliwym skojarzeniom pozwalają łatwo i bez wysiłku nie tylko nauczyć się tabliczki dzielenia w zakresie do 100, ale także zrozumieć, czym jest dzielenie i dlaczego nie musi sprawiać najmniejszych kłopotów.