Świat Nauki 06/2021
W numerze m.in.:
ANTROPOLOGIA: Zdobywanie Ameryki
Zasiedlenie obu Ameryk było procesem bardziej złożonym, niż sądziliśmy, i wiązało się zarówno z izolacją, jak i łączeniem wielu populacji w ciągu dziesiątków tysięcy lat.

ASTROFIZYKA: Nowa mapa Wszechświata
Obraz milionów galaktyk obejmujący 11 mld lat kosmicznej historii pomaga rozwiązać niektóre z najważniejszych problemów kosmologii.

NEURONAUKI: Luki w tarczy
Nieszczelności w ochronnym filtrze, który określa się jako barierę krew-mózg, mogą prowadzić do choroby Alzheimera i demencji innych typów. Zniwelowanie skutków nieszczelności sprawia, że mózgi starzejących się zwierząt znowu wyglądają młodo i zdrowo.
Zasiedlenie obu Ameryk było procesem znacznie bardziej złożonym, niż sądziliśmy, i wiązało się zarówno z izolacją, jak i łączeniem wielu populacji w ciągu dziesiątków tysięcy lat.
Obraz milionów galaktyk obejmujący 11 mld lat kosmicznej historii pomaga rozwiązać niektóre z najważniejszych problemów kosmologii.

Nowy model pokazuje, gdzie należy sadzić drzewa po niszczycielskim pożarze.

07/2021
W 1827 r. uruchomiono latarnię morską na Helu.
Natura szaleje. Gdy dojdziemy do podstawowych praw fizyki, do samego fundamentu, znajdziemy się w domenie szaleństwa i chaosu, gdzie wiedza staje się wyobraźnią i odwrotnie. To miejsce, w którym na każdym kroku czają się wszechświaty równoległe i zadziwiające paradoksy, a przedmioty nie muszą zważać na przestrzeń ani czas.