Świat Nauki 07/2019
W numerze m.in.:
Geolodzy uzupełnili tajemniczą lukę w zapisie trzęsień ziemi w Nepalu. To jak kraksa samochodowa oglądana w zwolnionym tempie – subkontynent indyjski uderza w Eurazję. To za sprawą tej kolizji zachodzącej wzdłuż Wielkiego Uskoku Himalajskiego następuje wypiętrzanie Himalajów.
Algorytm rozpoznaje chorobę Alzheimera na podstawie skanów mózgu. Według szacunkowych danych w Stanach Zjednoczonych 5,7 mln ludzi cierpi na chorobę Alzheimera – najczęstszy typ demencji – a do 2050 roku liczba ta ma wzrosnąć ponad dwukrotnie.
Jakie są źródła masy oraz spinu protonów i neutronów? Wciąż nie znamy odpowiedzi na to pytanie. Nowy akcelerator pozwoli zajrzeć do wnętrza tych cząstek i ją znaleźć.
Nowe odkrycia paleontologiczne i analiza składu chemicznego dawnych oceanów ukazują nadzwyczaj głębokie korzenie eksplozjii kambryjskiej
12/2020
W 1895 r. norweski naukowiec Carsten Borchgrevink jako pierwszy człowiek wylądował na Antarktydzie
Natura szaleje. Gdy dojdziemy do podstawowych praw fizyki, do samego fundamentu, znajdziemy się w domenie szaleństwa i chaosu, gdzie wiedza staje się wyobraźnią i odwrotnie. To miejsce, w którym na każdym kroku czają się wszechświaty równoległe i zadziwiające paradoksy, a przedmioty nie muszą zważać na przestrzeń ani czas.