Świat Nauki 05/2019
W numerze m.in.:
Sonda kosmiczna monitoruje oznaki erupcji z częstotliwością do 1–2 godzin. Naukowcy wyostrzają kamery, aby mieć lepszy podgląd na ziemskie wulkany obserwowane z pewnej odległości – dokładnie z dystansu około 1,6 mln km.
Interfejs mózg-maszyna nowej generacji potrafi odczytać nasze zamiary. Za każdym razem ten widok wywołuje u mnie o gęsią skórkę. Sparaliżowany ochotnik na wózku inwalidzkim myślą steruje robotyczną kończyną, demonstrując, jak w praktyce działa interfejs mózg-maszyna.
Zarzucony w przeszłości lek może powodować odbudowę narządów uszkodzonych na skutek chorób lub urazów.
Nowe techniki pozwalają ustalić, kto uśmiercał dawne zwierzęta. Dzisiejsi śledczy potrafią odnaleźć sprawcę mordu na podstawie pozostawionego przez niego DNA.
11/2019
W 2008 r. w ramach misji indyjskiej sondy kosmicznej Chandrayaan-1 na Księżycu wylądował próbnik Moon Impact Probe.
Lubimy myśleć o sobie jako o istotach wyjątkowych - ale czy naprawdę coś różni nas od zwierząt? Przecież nasza biologia jest taka sama. W oryginalnej i intrygującej podróży po świecie ziemskiego życia Adam Rutherford bada rozmaite cechy, które uznawano niegdyś za wyłącznie ludzkie, wykazując, że wcale takimi nie są.