Świat Nauki 11/2016
W numerze m.in.:
NEUROBIOLOGIA
Zajrzeć w głąb mózgu

WIEDZA
Rzeczy, o których wiemy, że są prawdziwe

PLANETOLOGIA
Pod morzami Enceladusa
Kiedy coś przestraszy pasące się stado jeleniowatych, jego członkowie rzucają się do ucieczki, ale nie widać w tym chaosu. Co sprawia, że zaskoczone i przerażone zwierzęta zachowują koordynację i nie wpadają na siebie nawzajem?
Nasz układ nerwowy jest niczym arras, utkany z łączących się ze sobą nici. Te nici – wychodzące z neuronów cienkie włókna, nazywane aksonami – przenoszą informacje elektryczne pomiędzy komórkami nerwowymi.
Mamy coraz więcej dowodów, że na lodowym księżycu Saturna znajdują się aktywne kominy hydrotermalne, dzięki czemu ten obiekt kosmiczny staje się jednym z głównych celów do poszukiwania życia poza Ziemią.
04/2020
Marzec
W 1853 r. w oknie wystawowym lwowskiej apteki Pod Złotą Gwiazdą zapłonęła pierwsza lampa naftowa, skonstruowana przez Ignacego Łukasiewicza.
Raz na zawsze pozbądź się strachu przed matematyką. "Sposób na matmę" to sposób na lepsze stopnie! Czy matematyka spędza ci sen z powiek? Mnożenie, dzielenie, ułamki? Czy myśl o następnej klasówce z matmy przeraża cię bardziej niż upiorny klaun? Weź głęboki oddech… "Sposób na matmę" zaraz ci pomoże!