Świat Nauki 11/2016
W numerze m.in.:
NEUROBIOLOGIA
Zajrzeć w głąb mózgu

WIEDZA
Rzeczy, o których wiemy, że są prawdziwe

PLANETOLOGIA
Pod morzami Enceladusa
Kiedy coś przestraszy pasące się stado jeleniowatych, jego członkowie rzucają się do ucieczki, ale nie widać w tym chaosu. Co sprawia, że zaskoczone i przerażone zwierzęta zachowują koordynację i nie wpadają na siebie nawzajem?
Nasz układ nerwowy jest niczym arras, utkany z łączących się ze sobą nici. Te nici – wychodzące z neuronów cienkie włókna, nazywane aksonami – przenoszą informacje elektryczne pomiędzy komórkami nerwowymi.
Mamy coraz więcej dowodów, że na lodowym księżycu Saturna znajdują się aktywne kominy hydrotermalne, dzięki czemu ten obiekt kosmiczny staje się jednym z głównych celów do poszukiwania życia poza Ziemią.
05/2021
Maj
W 1984 r. z powierzchni Marsa był widoczny dla hipotetycznego obserwatora tranzyt Ziemi i Księżyca na tle tarczy słonecznej.
Natura szaleje. Gdy dojdziemy do podstawowych praw fizyki, do samego fundamentu, znajdziemy się w domenie szaleństwa i chaosu, gdzie wiedza staje się wyobraźnią i odwrotnie. To miejsce, w którym na każdym kroku czają się wszechświaty równoległe i zadziwiające paradoksy, a przedmioty nie muszą zważać na przestrzeń ani czas.