Świat Nauki 07/2013

Klimat
Huragan stulecia (co dwa lata); Mark Fischetti
Chemia
Zamęt w układzie; Eric Scerri

Najlepsze fajerwerki tego lata mogą pojawić się w centrum Galaktyki. Astronomowie widzą już kosmiczne przygotowania. Wkrótce, może jutro, wielki obłok gazu i pyłu, a może również i jedna z gwiazd...
Naukowcy nie mają dobrych wieści: latanie będzie nieprzyjemne. Wraz ze wzrostem temperatur ziemska atmosfera staje się coraz bardziej niespokojna. Jedną z konsekwencji będzie wzrost turbulencji.

Około 250 mln lat temu zwierzęta morskie ochoczo zabrały się do różnicowania. Niezwykłe jest to, że energii tej eksplozji bioróżnorodności dostarczyła prawdopodobnie ewolucja miniaturowych roślin – fitoplanktonu.

Nowa interpretacja mechaniki kwantowej eliminuje dziwaczne paradoksy mikroskopowego świata. Cena? Informacje kwantowe są tworami ludzkiej wyobraźni.

Poznajmy łamigłówkę, która w Japonii dorównała popularnością sudoku. Światowid ma cztery oblicza, a więc i cztery pary oczu, z których każda zwrócona jest w inną stronę świata.
04/2019
Kwiecień
W 1862 r. Ludwik Pasteur i Claude Bernard przeprowadzili pierwszy udany test pasteryzacji.
Adam Piore, autor „Magii bioinżynierii” proponuje nam fascynującą podróż do świata bioinżynierii przeżywającej obecnie cichą rewolucję. Najwięksi inżynierowie naszego pokolenia zaglądają w głąb ludzkiego ciała i dokonują przełomu, który odmieni oblicze ludzkości.