Świat Nauki 07/2013

Klimat
Huragan stulecia (co dwa lata); Mark Fischetti
Chemia
Zamęt w układzie; Eric Scerri

Najlepsze fajerwerki tego lata mogą pojawić się w centrum Galaktyki. Astronomowie widzą już kosmiczne przygotowania. Wkrótce, może jutro, wielki obłok gazu i pyłu, a może również i jedna z gwiazd...
Naukowcy nie mają dobrych wieści: latanie będzie nieprzyjemne. Wraz ze wzrostem temperatur ziemska atmosfera staje się coraz bardziej niespokojna. Jedną z konsekwencji będzie wzrost turbulencji.

Około 250 mln lat temu zwierzęta morskie ochoczo zabrały się do różnicowania. Niezwykłe jest to, że energii tej eksplozji bioróżnorodności dostarczyła prawdopodobnie ewolucja miniaturowych roślin – fitoplanktonu.

Nowa interpretacja mechaniki kwantowej eliminuje dziwaczne paradoksy mikroskopowego świata. Cena? Informacje kwantowe są tworami ludzkiej wyobraźni.

Poznajmy łamigłówkę, która w Japonii dorównała popularnością sudoku. Światowid ma cztery oblicza, a więc i cztery pary oczu, z których każda zwrócona jest w inną stronę świata.
12/2019

W 1962 r. NASA wystrzeliła pierwszego satelitę telekomunikacyjnego Relay 1.
Michael Hebb to współtwórca popularnego na Zachodzie ruchu, w ramach którego ludzie, znajomi lub nieznajomi, spotykają się przy stole, by porozmawiać o śmierci. Tak jak o życiu, normalnie. Gdybyś mógł przedłużyć swoje życie, to o jak długo? Jak wygląda dobra śmierć? Jak chciałbyś być wspominany?