Polecamy
wszechświat | 2020-06-26
W wysokiej rozdzielczości obrazach dysków wokółgwiezdnych można odnaleźć ukryte planety.
nauki ścisłe | 2020-05-01
Terapia poznawczo-behawioralna poprawia wyniki markerów starzenia się komórek u osób doświadczających fobii społecznej.
wszechświat | 2020-03-23
Któryś z dwóch wyników różnych pomiarów tempa ekspansji Wszechświata musi być błędny – ale który?
ziemia | 2020-05-01
Ukryty w głębinach teleskop neutrinowy poszuka m.in. ciemnej materii i śladów eksplozji odległych gwiazd. Pierwsza grupa 126 szklanych kul o średnicy piłki futbolowej, która zawisła nad dnem Morza Śródziemnego u wybrzeży Francji i Włoch, wypatruje sygnałów związanych z ciemną materią, wybuchami supernowych lub zderzeniami gwiazd neutronowych.
człowiek | 2020-04-30
Drodzy Czytelnicy, z powodu obecnej trudnej sytuacji majowy numer Świata Nauki ukaże się w sprzedaży z opóźnieniem – 6 maja.
nauki ścisłe | 2020-03-23
Zapewnienie efektywnej kontroli człowieka nad automatami do zabijania stanowi niezbędny warunek globalnego bezpieczeństwa. We wrześniu 2019 roku rój 18 dronów z podwieszonymi bombami i siedmiu pocisków manewrujących przedarł się przez zaawansowane systemy obrony przeciwlotniczej Arabii Saudyjskiej...
ziemia | 2020-03-23
W lasach oczyszczonych przez pożary rośnie liczba gatunków nietoperzy. Nietoperze to naturalni likwidatorzy owadów. Każdej nocy te latające ssaki opuszczają swoje kryjówki w jaskiniach i konsumują miliony insektów, wśród których są też i takie, które roznoszą choroby ludzi i zwierząt hodowlanych.
ziemia | 2020-03-23
Antybiotyki podawane krowom zmieniają obieg węgla w glebie. Kiedy w połowie lat 40. antybiotyki zaczęto podawać zwierzętom hodowlanym, natychmiast rozpoczęto teŻ debatę nad tym, czy aby na pewno jest to postępowanie roztropne.
człowiek | 2020-02-21
Sztuczna inteligencja skłania do lepszej współpracy, jeśli udaje żywego człowieka. W miarę jak urządzenia wyposażone w sztuczną inteligencję coraz lepiej nas imitują – jak na przykład program SI do rezerwowania miejsc w restauracji lub obsługujący infolinię – ludzie coraz częściej nie są pewni, czy rozmawiają z maszyną, czy z człowiekiem.
09/2020
W 1970 r. powróciła z Księżyca radziecka sonda Łuna 16, przywożąc ze sobą 101 gramów gruntu księżycowego.
Co wspólnego mają suknia ślubna i kombinezon sapera?
Dlaczego dla marynarzy bardziej niebezpieczne od rekinów są krewetki?
Kiedy kurczak najlepiej sprawdza się jako broń artyleryjska?