Polecamy
wszechświat | 2020-03-23
Któryś z dwóch wyników różnych pomiarów tempa ekspansji Wszechświata musi być błędny – ale który?
nauki ścisłe | 2020-02-21
Nowy materiał może pomóc w budowie komputerów kwantowych.
nauki ścisłe | 2020-02-21
Nikt nie potrafi przystępnie wyjaśnić, dlaczego samoloty latają. W grudniu 2003 roku z okazji setnej rocznicy pierwszego lotu braci Wright, New York Times opublikował artykuł „Staying Aloft; What Does Keep Them Up There?”. Wydawało się, że temat nie budzi kontrowersji: Co sprawia, że samoloty utrzymują się w powietrzu?
ziemia | 2019-05-27

DNA w rybim śluzie pomaga w monitorowaniu wędrówek łososi pacyficznych. Śluz wytwarzany przez skórę łososi z Alaski może się przydać do określania ich liczebności oraz do ochrony populacji – działań niezbędnych, jeśli dzikie osobniki mają wciąż trafiać na nasze stoły w nadchodzących latach.

technika | 2019-04-24
Interfejs mózg-maszyna nowej generacji potrafi odczytać nasze zamiary. Za każdym razem ten widok wywołuje u mnie o gęsią skórkę. Sparaliżowany ochotnik na wózku inwalidzkim myślą steruje robotyczną kończyną, demonstrując, jak w praktyce działa interfejs mózg-maszyna.
ziemia | 2019-04-24
Sonda kosmiczna monitoruje oznaki erupcji z częstotliwością do 1–2 godzin. Naukowcy wyostrzają kamery, aby mieć lepszy podgląd na ziemskie wulkany obserwowane z pewnej odległości – dokładnie z dystansu około 1,6 mln km.
ziemia | 2019-03-25
Dlaczego jedne gatunki przeżywają żałobę, a inne nie? Kolejne obserwacje zwierząt przynoszą nowe fakty, przybliżając naukowców do odpowiedzi na to pytanie.
nauki ścisłe | 2019-03-25
Złe umieszczenie satelitów na orbicie umożliwiło przeprowadzenie testu ogólnej teorii względności.
wszechświat | 2019-03-25
Wnętrza gwiazd neutronowych - najbardziej gęsta forma materii we Wszechświecie - od dawna stanowią dla naukowców zagadkę, którą być może uda się już niedługo rozwiązać.
04/2020
Marzec
W 1899 r. pionier radia Guglielmo Marconi dokonał pierwszego przekazu za pomocą telegrafu bezprzewodowego między Wielką Brytanią a kontynentem.
Ta książka to praktyczny poradnik jak mniej marnować. Możesz wyrzucać aż o 80 procent mniej rzeczy, wydawać mniej pieniędzy - i pełniej żyć! To także refleksja nad tym, w jaki sposób można zacząć działać na rzecz środowiska