książki
dodano: 2013-01-09
Lisa Randall - Pukając do nieba bram. Jak fizyka pomaga zrozumieć Wszechświat

Najnowsze osiągnięcia fizyki mogą całkowicie odmienić nasze rozumienie Wszechświata: jego składu, ewolucji i podstawowych sił, które decydują o tym, jak działa.

Książka „Pukając do nieba bram” jest porywającym i przystępnie napisanym przeglądem tych odkryć, a także gorącą obroną roli nauki w naszym życiu.

Trudno o lepszego przewodnika od Lisy Randall. Autorka bestsellera „Ukryte wymiary Wszechświata” jest ekspertem w dziedzinie fizyki cząstek (badaniach najmniejszych znanych obiektów) i kosmologii (badaniach największych struktur kosmosu), a także jednym z najbardziej uznanych fizyków teoretyków na świecie. W książce „Pukając do nieba bram” Randall omawia rozwój naszego rozumienia Wszechświata, od Galileusza, przez Newtona aż do Einsteina i Feynmana. Zastanawia się, jak podejmujemy decyzje, które pytania naukowe należy badać i jak zabieramy się do poszukiwania odpowiedzi na nie. Omawia też rolę ryzyka, twórczego myślenia, niepewności, piękna i prawdy w myśleniu naukowym.
Przy okazji wyjaśnia najnowsze koncepcje fizyczne i kosmologiczne, między innymi tłumaczy, jakie cele przyświecały budowie największego i najdroższego urządzenia w historii: Wielkiego Zderzacza Hadronów, olbrzymiego akceleratora cząstek, który powstał w tunelu 100 metrów pod francusko-szwajcarską granicą. Urządzenie to, o obwodzie wynoszącym ponad 27 kilometrów, jest najgorętszym i najzimniejszym miejscem w naszej Galaktyce, a do obsługi przeprowadzanych tam doświadczeń używa się najpotężniejszego superkomputera, jaki kiedykolwiek powstał.

Książka „Pukając do nieba bram” wyjaśnia najważniejsze pytania naukowe, przed jakimi stoimy, i przekonuje, że jeśli poznamy odpowiedzi na nie, dowiemy się być może, kim jesteśmy i skąd pochodzimy.

Profesor Lisa Randall prowadzi badania teoretyczne z zakresu fizyki cząstek i kosmologii na Uniwersytecie Harvarda. Jest popularyzatorką nauki i jednym z najczęściej cytowanych i najbardziej wpływowych fizyków teoretyków.

Komentarze
Dodany przez: Dolanho | 2013-02-12
Właśnie skończyłem czytać „Ukryte wymiary Wszechświata”. Zamiast podziwu wobec wspaniałych odkryć teorii strun odczuwam żal, że zapomniano o brzytwie Ockhama. Teoria strun, to nie mnożenie bytów ponad potrzebę, to istna inflacja bytów. Struny otwarte i zamknięte, brany dwuwymiarowe, trój- i n-wymiarowe, D-brany, p-brany, brany zwinięte, struny z końcami przyczepionymi do bran (mają pazurki?). Jeżeli moga istnieć tak różne brany, to mozemy sobie też wybrazić branę o kształcie domku, a w jej srodku siedem małych bran o kształcie krasnoludków.  Gdy nie ma możliwości doświadczalnej weryfikacji teorii, wyobraźnia pracuje bez ograniczeń. Tak, wiem, że najwazniejsza jest matematyka, lecz ona też nie daje wyników dających się zweryfikować. Poza tym przy dużej ilości parametrów swobodnych zawsze można rozwiązania odpowiednio skalibrować. Teoria geocentryczna dawała dobrą zgodność z obserwacjami, wystarczyła odpowiednia ilość epicykli.

dodano: 2013-01-09