nauki ścisłe
Autor: Artykuł przygotował dr inż. Sebastian Orzeł | dodano: 2017-11-02
Efektywna metoda nauki matematyki

Konfucjusz mawiał "Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż – zapamiętam. Pozwól wziąć udział, a… wzbudzisz we mnie pragnienie."

Naukowcy ze Stanów Zjednoczonych przeprowadzili i przeanalizowali ponad 100 eksperymentów i badań, które potwierdzają, tą starą jak świat obserwację (zob. "Improving Students’ Learning With Effective Learning Techniques Promising Directions From Cognitive and Educational Psychology",

J. Dunlosky, K. Rawson, E. Marsh, M. Nathan, D. Willingham, Psychological Science in the Public Interest, 2013). Najskuteczniejszymi metodami nauki matematyki na każdym poziomie zaawansowania, są samodzielne próby rozwiązywania różnego rodzaju problemów i zadań, można powiedzieć "wzięcie udziału" w procesie rozwiązywania, a także praktyczne testowanie swojej wiedzy i umiejętności. W sprawdzaniu wyników obliczeń matematycznych przydatne okażą się kalkulatory matematyczne dostępne na stronie internetowej http://obliczone.pl/kalkulatory O wysokiej skuteczności testowania wiedzy w praktyce, w porównaniu z innymi metodami nauki, przesądza m.in. fakt, iż uczeń lub student otrzymuje obiektywną informację zwrotną, ile materiału już zdołał opanować, a co pozostaje jeszcze do powtórzenia i doszlifowania. Jest to szczególnie ważne, gdy weźmiemy pod uwagę, znany w psychologii, efekt Krugera-Dunninga polegający na tym, że osoby niewykwalifikowane w danej dziedzinie wiedzy mają tendencję do przeceniania swoich umiejętności w tej dziedzinie. Prowadzi to najczęściej do zbyt wysokiego oceniania poziomu swojej wiedzy i zbyt wczesnego przerywania procesu nauki. Co najważniejsze, dzięki praktycznemu testowaniu swojej wiedzy, braki w opanowaniu materiału ujawniane są jeszcze przed przystąpieniem do formalnego sprawdzianu, lub egzaminu w szkole, czy też na uczelni. Jest to niezmiernie istotne, gdyż niska ocena uzyskana w szkole lub na uczelni zazwyczaj wpływa negatywnie na motywację do dalszej nauki. W efekcie obniża to ogólny poziom opanowania materiału zarówno w perspektywie krótko jak i długofalowej.

 

 

Artykuł przygotował dr inż. Sebastian Orzeł

Więcej w miesięczniku „Świat Nauki" nr ssss »
Drukuj »
Ten artykuł nie został jeszcze skomentowany.
Aktualne numery
11/2017
10/2017 - specjalny
Kalendarium
Listopad
19
W 1912 r. urodził się George Emil Palade, amerykański cytolog, laureat Nagrody Nobla.
Warto przeczytać
Historia Polski pełna jest mitów, półprawd, przemilczeń i niedomówień. Różne jej wątki bywały w ciągu wieków retuszowane, poprawiane i wygładzane, by w końcu przybrać postać miłej dla ucha opowieści – stawały się narodowymi mitami.

Logowanie

Nazwa użytkownika

Hasło

Autor: Artykuł przygotował dr inż. Sebastian Orzeł | dodano: 2017-11-02
Efektywna metoda nauki matematyki

Konfucjusz mawiał "Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż – zapamiętam. Pozwól wziąć udział, a… wzbudzisz we mnie pragnienie."

Naukowcy ze Stanów Zjednoczonych przeprowadzili i przeanalizowali ponad 100 eksperymentów i badań, które potwierdzają, tą starą jak świat obserwację (zob. "Improving Students’ Learning With Effective Learning Techniques Promising Directions From Cognitive and Educational Psychology",

J. Dunlosky, K. Rawson, E. Marsh, M. Nathan, D. Willingham, Psychological Science in the Public Interest, 2013). Najskuteczniejszymi metodami nauki matematyki na każdym poziomie zaawansowania, są samodzielne próby rozwiązywania różnego rodzaju problemów i zadań, można powiedzieć "wzięcie udziału" w procesie rozwiązywania, a także praktyczne testowanie swojej wiedzy i umiejętności. W sprawdzaniu wyników obliczeń matematycznych przydatne okażą się kalkulatory matematyczne dostępne na stronie internetowej http://obliczone.pl/kalkulatory O wysokiej skuteczności testowania wiedzy w praktyce, w porównaniu z innymi metodami nauki, przesądza m.in. fakt, iż uczeń lub student otrzymuje obiektywną informację zwrotną, ile materiału już zdołał opanować, a co pozostaje jeszcze do powtórzenia i doszlifowania. Jest to szczególnie ważne, gdy weźmiemy pod uwagę, znany w psychologii, efekt Krugera-Dunninga polegający na tym, że osoby niewykwalifikowane w danej dziedzinie wiedzy mają tendencję do przeceniania swoich umiejętności w tej dziedzinie. Prowadzi to najczęściej do zbyt wysokiego oceniania poziomu swojej wiedzy i zbyt wczesnego przerywania procesu nauki. Co najważniejsze, dzięki praktycznemu testowaniu swojej wiedzy, braki w opanowaniu materiału ujawniane są jeszcze przed przystąpieniem do formalnego sprawdzianu, lub egzaminu w szkole, czy też na uczelni. Jest to niezmiernie istotne, gdyż niska ocena uzyskana w szkole lub na uczelni zazwyczaj wpływa negatywnie na motywację do dalszej nauki. W efekcie obniża to ogólny poziom opanowania materiału zarówno w perspektywie krótko jak i długofalowej.

 

 

Artykuł przygotował dr inż. Sebastian Orzeł