człowiek
Autor: Shari S. Bassuk, Timothy S. Church i JoAnn E. Manson | dodano: 2013-10-23
Wszyscy wiemy, że należy ćwiczyć.

Naukowcy dostarczają kolejnych dowodów na zbawienny wpływ ćwiczeń na nasze zdrowie.

Jednak niewiele osób zdaje sobie sprawę, że aktywność fizyczna jest najlepszym sposobem na utrzymanie dobrego stanu zdrowia lub jego poprawę. Regularny ruch nie tylko zmniejsza ryzyko chorób układu krążenia, udaru i cukrzycy, ale także zapobiega niektórym nowo­tworom, poprawia nastrój, wzmacnia kości i mięśnie, zwiększa objętość płuc, zmniejsza ryzyko urazu w następstwie upadku, sprzyja walce z nadwagą. To tylko niektóre z tych najbardziej znanych pozytywnych efektów aktywności fizycznej.

W ostatnich latach obserwujemy prawdziwą eksplozję badań, które znacznie poszerzają naszą wiedzę na ten temat. Aktywność ruchowa podnosi m.in. sprawność umysłu (ma szczególnie korzystny wpływ na umiejętność wykonywania zadań wymagających koncentracji, dobrej organizacji i planowania), u niektórych osób łagodzi symptomy depresji i stanów lękowych, a także poprawia zdolność układu odpornościowego do wykrywania i zwalczania niektórych rodzajów raka. Jednak naukowców nie zadowala już samo wyliczanie korzyści wynikających z regularnie wykonywanych ćwiczeń. Próbują opisywać pozytywne zmiany zachodzące na poziomie komórek i cząsteczek w przypadkach konkretnych problemów zdrowotnych, takich jak miażdżyca czy cukrzyca.

Badania mające na celu ustalenie wszelkich przejawów wpływu aktywności fizycznej na poszczególne układy organizmu człowieka (m.in. na układ krwionośny, trawienny, hormonalny) pokazują, że o wiele korzystniejsze są wieloaspektowe małe i umiarkowane zmiany w fizjologii człowieka niż te duże, którym podlega jedynie ograniczona liczba procesów w określonych komórkach i tkankach. Zdaniem badaczy, ludzie nie muszą od razu uprawiać triatlonu, by odczuć zbawienne skutki wysiłku fizycznego. Zaledwie 20 lat temu eksperci z dziedziny zdrowego stylu życia zajmowali się tylko i wyłącznie korzyściami wynikającymi z intensywnego treningu. Dziś podkreśla się wartość regularnych ćwiczeń o umiarkowanym natężeniu. Na podstawie wyników przeprowadzonych na dużą skalę badań Nurses’ Health Study oraz Women’s Health Initiative, jeden z autorów niniejszego artykułu (Manson) pomógł udowodnić tezę, że poprawę kondycji w kilku aspektach może przynieść zarówno intensywna, jak i umiarkowana aktywność fizyczna (oczywiście, korzyści te są proporcjonalne do włożonego wysiłku). Na podstawie tych i innych projektów badawczych, najnowsze (opublikowane w roku 2008) zalecenia amerykańskiego rządu federalnego dotyczące aktywności fizycznej mówią o przynajmniej 30 min ruchu, np. szybkiego marszu, przez co najmniej pięć dni w tygodniu (lub o 75 min intensywnej aktywności fizycznej, np. joggingu, co tydzień) oraz o 30 min ćwiczeń mających na celu wzmocnienie mięśni przynajmniej dwa razy w tygodniu.

Oto niektóre z najciekawszych i zaskakujących odkryć na temat tego, jak ćwiczenia fizyczne chronią nasze ciała i utrzymują je w dobrej kondycji.

Więcej w miesięczniku „Świat Nauki" nr 11/2013 »
Drukuj »
Komentarze
Dodany przez: ArturPRS | 2013-10-25
Organizm żywy - w tym ciało człowieka - jest zarządzane przez bardzo restrykcyjny system ekonomiczny... bardziej skąpy, niż wszyscy Szkoci( i ostatnio Rząd Tuska ) razem wzięci. Nasza maszyneria "ekonomiczna", jest bardzo głęboko zakorzeniona w podstawach doboru naturalnego od miriadów lat. Więc lepiej się stosować do wniosków wynikających z Zasady; "narządy nie używane - zanikają".
Aktualne numery
12/2017
10/2017 - specjalny
Kalendarium
Listopad
23
W 2003 r. miało miejsce całkowite zaćmienie Słońca widoczne w Australii, Nowej Zelandii, Antarktyce i Ameryce Południowej.
Warto przeczytać
Chwila bez biologii… nie istnieje. W nas i wokół nas kipi życie. Dlaczego by wobec tego nie poznać go bliżej, najlepiej we własnym laboratorium? By nie sięgać daleko, można zacząć od siebie.

Logowanie

Nazwa użytkownika

Hasło

Autor: Shari S. Bassuk, Timothy S. Church i JoAnn E. Manson | dodano: 2013-10-23
Wszyscy wiemy, że należy ćwiczyć.

Naukowcy dostarczają kolejnych dowodów na zbawienny wpływ ćwiczeń na nasze zdrowie.

Jednak niewiele osób zdaje sobie sprawę, że aktywność fizyczna jest najlepszym sposobem na utrzymanie dobrego stanu zdrowia lub jego poprawę. Regularny ruch nie tylko zmniejsza ryzyko chorób układu krążenia, udaru i cukrzycy, ale także zapobiega niektórym nowo­tworom, poprawia nastrój, wzmacnia kości i mięśnie, zwiększa objętość płuc, zmniejsza ryzyko urazu w następstwie upadku, sprzyja walce z nadwagą. To tylko niektóre z tych najbardziej znanych pozytywnych efektów aktywności fizycznej.

W ostatnich latach obserwujemy prawdziwą eksplozję badań, które znacznie poszerzają naszą wiedzę na ten temat. Aktywność ruchowa podnosi m.in. sprawność umysłu (ma szczególnie korzystny wpływ na umiejętność wykonywania zadań wymagających koncentracji, dobrej organizacji i planowania), u niektórych osób łagodzi symptomy depresji i stanów lękowych, a także poprawia zdolność układu odpornościowego do wykrywania i zwalczania niektórych rodzajów raka. Jednak naukowców nie zadowala już samo wyliczanie korzyści wynikających z regularnie wykonywanych ćwiczeń. Próbują opisywać pozytywne zmiany zachodzące na poziomie komórek i cząsteczek w przypadkach konkretnych problemów zdrowotnych, takich jak miażdżyca czy cukrzyca.

Badania mające na celu ustalenie wszelkich przejawów wpływu aktywności fizycznej na poszczególne układy organizmu człowieka (m.in. na układ krwionośny, trawienny, hormonalny) pokazują, że o wiele korzystniejsze są wieloaspektowe małe i umiarkowane zmiany w fizjologii człowieka niż te duże, którym podlega jedynie ograniczona liczba procesów w określonych komórkach i tkankach. Zdaniem badaczy, ludzie nie muszą od razu uprawiać triatlonu, by odczuć zbawienne skutki wysiłku fizycznego. Zaledwie 20 lat temu eksperci z dziedziny zdrowego stylu życia zajmowali się tylko i wyłącznie korzyściami wynikającymi z intensywnego treningu. Dziś podkreśla się wartość regularnych ćwiczeń o umiarkowanym natężeniu. Na podstawie wyników przeprowadzonych na dużą skalę badań Nurses’ Health Study oraz Women’s Health Initiative, jeden z autorów niniejszego artykułu (Manson) pomógł udowodnić tezę, że poprawę kondycji w kilku aspektach może przynieść zarówno intensywna, jak i umiarkowana aktywność fizyczna (oczywiście, korzyści te są proporcjonalne do włożonego wysiłku). Na podstawie tych i innych projektów badawczych, najnowsze (opublikowane w roku 2008) zalecenia amerykańskiego rządu federalnego dotyczące aktywności fizycznej mówią o przynajmniej 30 min ruchu, np. szybkiego marszu, przez co najmniej pięć dni w tygodniu (lub o 75 min intensywnej aktywności fizycznej, np. joggingu, co tydzień) oraz o 30 min ćwiczeń mających na celu wzmocnienie mięśni przynajmniej dwa razy w tygodniu.

Oto niektóre z najciekawszych i zaskakujących odkryć na temat tego, jak ćwiczenia fizyczne chronią nasze ciała i utrzymują je w dobrej kondycji.