Świat Nauki 09/2013
W numerze m.in.:
Neuronauki
Zasnąć? Może śnić?; Giulio Tononi i Chiara Cirelli
Fizyka
Co istnieje naprawdę?; Meinard Kuhlmann
Ewolucja
Zadziwiające pochodzenie złożoności życia; Carl Zimmer
Technika
Operacja Costa Concordia; Barbie Latza Nadeau
Raport specjalny
Edukacja w cyfrowej erze
Szkoły w Sieci
Belfer wirtualny czy realny?
Po co szkołom szerokopasmowy Internet?
Pełny spis treści

Neuronauki
Zasnąć? Może śnić?
Podczas snu rozluźniają się połączenia pomiędzy komórkami nerwowymi w mózgu, co najwyraźniej ma na celu oszczędzanie energii i, paradoksalnie, wspomaga pamięć.
Giulio Tononi i Chiara Cirelli

Fizyka
Co istnieje naprawdę?
Fizycy twierdzą, że świat jest zbudowany z cząstek i pól. Nie jest jednak jasne, jakie cząstki i pola tworzą kwantowy świat. Być może składa się on ze zbioru właściwości, takich jak kolor i kształt.
Meinard Kuhlmann

Ewolucja
Zadziwiające pochodzenie złożoności życia
Badacze zgłębiają tajemnicę powstawania skomplikowanych struktur bez udziału darwinowskiej selekcji.
Carl Zimmer

Technika
Operacja Costa Concordia
Najmniejszy błąd podczas podnoszenia wraku włoskiego statku wycieczkowego spowoduje jego zatonięcie i katastrofę ekologiczną.
Barbie Latza Nadeau

Raport specjalny

Edukacja w cyfrowej erze

Szkoły w Sieci Redakcja Scientific American

Wielkie nadzieje Wgląd w śmiały eksperyment na skalę globalną: mieszkańcy najuboższych rejonów świata będą mieć dostęp do najlepszej edukacji dzięki darmowym ogólnodostępnym kursom online. Jeffrey Bartholet

plus: komentarze Petera Norviga, Salmana Khana, Pawana Agarwala i Roberta A. Lue

Belfer wirtualny czy realny? W Stanach Zjednoczonych zarówno szkoły niższego szczebla, jak i uniwersytety z zapałem wprowadzają do procesu nauczania nowe techniki, które dostosowują materiał do możliwości studentów. Tym samym zamykają epokę tradycyjnego kształcenia, w której to nauczyciel grał pierwsze skrzypce. Czy nowe rozwiązania wyjdą nam na dobre? Seth Fletcher

plus: komentarze Diane Ravitch i Petera Vesterbacki

Po co szkołom szerokopasmowy Internet? Dostęp do szerokopasmowego Internetu pozwoli większej liczbie nauczycieli i uczniów korzystać z najnowszych narzędzi cyfrowych Arne Duncan

 „Byłem mile zaskoczony” Jeden na pięciu studentów nauk przyrodniczych ankietowanych przez Nature i Scientific American uczestniczył w kursach internetowych MOOC. Większość planuje ponownie skorzystać z tej możliwości. Jeffrey Bartholet

Stałe rubryki

Wokół nauki
Destrukcyjna samotność
Redakcja Scientific American

Skaner
Mikrobiologiczne śledztwo.
Wrażliwość na trzaski.
Sztuka w nowej roli.
Modelowanie sztormu.
Zabija, ale dlaczego?
Dziel i rządź.
Dobrze się bać.
Planety-duchy.

Forum
Nie tylko boska cząstka
Don Lincoln

TechnoFakty
Ostatnia rzecz, którą zapamiętasz
David Pogue

Zdrowie
Spokojniej o wściekliźnie
Maryn McKenna

Umysł giętki
Protoplasta niewymierności
Marek Penszko

Głos sceptyka
Pięć mitów o terroryzmie
Michael Shermer

Anty(po)waga
Trochę skatologii nie zaszkodzi
Steve Mirsky

Ex libris

Faktograf
Żyjąc w cieniu żywiołu
Mark Fischetti

Warto wiedzieć

Z archiwum Scientific American

Aktualne numery
11/2017
10/2017 - specjalny
Kalendarium
Listopad
20
W 1985 r. Microsoft zaprezentował system operacyjny Windows 1.0.
Warto przeczytać
Czy znasz powiedzenie że matematykowi do pracy wystarczy kartka, ołówek i kosz na śmieci? To nieprawda! Pasjonującą, efektowną i praktyczną matematykę poznaje się dopiero w laboratorium.

Logowanie

Nazwa użytkownika

Hasło

dodano: